Тема: СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ 'ЯЗКУ.
УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО.
Мета:узагальнити і
систематизувати матеріал про складне речення з різними видами зв"язку,
розділові знаки в ньому, повторити правопис прислівників, розвивати творче мислення
учнів, виховувати любов до рідного краю.
ХІД
УРОКУ
1. ОРГАНІЗАЦІЙНА
ЧАСТИНА.
2.
УЗАГАЛЬНЕННЯ
ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
Клас ділиться на дві групи :
"Знавці складного речення" та "Критики".
1. Робота з текстами. Визначити, до
якого типу складних речень належать дані речення: Для "критиків"
2.
Шевченко
сказав те, що кожна людина сказала б , якби її народна сутність могла б
возвиситися до здатності виразити те, що хоронилося в її душі.
2.
Повіяв злегка вітерець, і озвалися гаї,
затріпотіли осики, зашуміли верболози, ріка скинула з себе дрімоту разом з
сивуватим туманцем.
2.
Вийшла мати до броду зустрічати синів, що вертали
з походу з далеких країв.
2.
Сонечко встає, і в росі трава, біля школи в нас
зацвітають квіти.
2.
Настрій у нього був такий, що він хотів обняти увесь
світ.
2.
Я жив серед гордих боянів, що вірили в
правду мети і пісню у раннім змаганні кували, неначе щити.
2.
Під осінніми високими зорями затихають оселі, і
тепер стає чутнішою мова роси.
2. Я прийшов у цей світ з любові, щоб спізнати
дороги круті.
Для "знавців складного речення"
2.
Спадає
сонце за лісисті гори, спалахує червоно небокрай, але пташині не замовкають
хори.
2.
І
та жінка, в якої мамині очі, запитала в мене, чи знаю я Малишка.
2.
Над
ними бурі пронеслися, яких не знала ще планета.
2.
Не
може самотньою бути людина, якщо на землі хліб і квіти живуть.
2.
Любов
і надія не в зорях, не в морі - між людьми поради питати.
2.
Слід
на землі лишити кожен хоче, та справа в тому, що воно за слід?
2.
Багато
не треба, щоб твердо знати : людина - найвищий вимір краси.
2. Як заходить сонце
за діброву, як поснуть на плесі сірі гуси, косарі вертаються додому на вечерю.
2. Диктант-взаємоперевірка. . Не можна ходити по
рідній землі, не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою. В народу
немає скарбу більшого, як його мова... Слово - це крила ластівки, вона їх не
почуває, але без них не може злетіти. Тож маємо зробити все для того, щоб не згорнулися крила, щоб
не обірвалася золота нитка, яка веде з давнини в наші дні. Не сполохай рідного
слова, а захисти його, до серця притули.
Накреслити
схему 3 і 4 речень.
2.
Група "Критики" перевіряє якість написання диктанту, а група
"Знавці..." захищає свої знання про різні види складних речень усно,
витягаючи білети.
ПИТАННЯ
БІЛЕТІВ:
а) двокрапка в
безсполучниковому складному реченні;
б) тире в
безсполучниковому складному реченні;
в) складні
речення із сполучниковим зв"язком;
г) складнопідрядні
речення з кількома підрядними;
д) складні речення із сурядним і підрядним
зв'язками.
2. Група
"Критики" аналізує якість написання диктанту, вказує на орфографічні
і пунктуаційні помилки.
2. Виписати
два речення із творів письменників рідного краю. Умова: речення мають належати
до різних типів складних синтаксичних конструкцій.
2. У
цей час 1-2 учні читають напам"ять вірші улюбленого поета, а решта повинні
назвати складне речення, яке вони запам'ятали з вірша, визначити вид складного
речення.
2. Твір-мініатюра
"Великдень" з використанням різних типів складного речення (5-7).
7.Виправити
помилки в реченні. Розставити розділові знаки.
Люди
прийшли посвятити паску. А серце звернуте до неба і тиша така дзвінка ніби
щойно над цим окрайцем Української землі перелетіли святі.
Розібрати
слово святі як частину мови.
2. Лінгвістична
гра з ключами.
Записати
прислівники, розкривши дужки і згрупувавши їх у три стовпчики: у перший - ті,
що написані через дефіс, у другий - ті, що пишуться разом, у третій - ті, що
пишуться окремо.
Будь(як),
в(одно)раз, (ані)телень, (до)пари, (в)слід, (за)рахунок, в(ногу), якось(то),
(по)бойовому, (по)робочому, (з)гори, (як)найкраще, (до)пари, (в)затишку,
(яке)небудь, (з)верху, (до)діла, (з)переляку.
Ключ: за
третьою від початку літерою прочитаєте українську приказку "Добре діло не
пропаде".
IV. ПІДСУМКИ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ
УРОКУ.
V.
ДОМАШНС ЗАВДАННЯ.
Виписати
з художньої літератури 5 речень з різними видами синтаксичного зв"язку.
Коментарі
Дописати коментар