Тема: Самостійні і службові частини мови.
Мета: ознайомити чнів із завданнями вивчення розділу "Морфологія", ;дати загальні відомосрі про поділ частин мови на самостійні і слжбові; формувати вміння і навички розрізняти за певними ознаками самостійні та службові частини мови; розвивати образе мисленя та образну иам'ть учнів, уміння аналізувати та порівнювати; прищеплювати любов до рідного слова та мови.
Обладнання та матеріали: таблиця "Частини мови". Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
1.    Словниковий диктант.
Пір 'я, возз 'єднання, арф 'ярка, багряне, буряковий, морквяний, під'їжджати, посерйознішав, зв'язати, дев'ятсот, п'ятдесят, чотириста дев 'яносто п 'ять.
2.      Фронтальна бесіда:
-Поясніть правопис слів, запропонованих у словниковому диктанті.
-Визначте, якими частинами мови вони виступають.
-Доведіть свою думку.
-Отже, ми з вами пригадали такі частини мови: іменник, прикментник, дієслово, числівник. Яка частина мови, вивчена вами у початкових класах, не була представлена у словниковому диктанті?
-Наведіть приклади займенників.
-Діти, наука, яка вивчає частини мови, називається морфологією. В перекладі це слово означає "наука про слово". Ви на сьогоднішньому уроці повинні вивчити, що вивчає морфологія, скільки є частин мови і на які групи вони діляться. Це допоможе вам вільно орієнтуватися у країні Граматиці, яка вивчає нашу мову.
У великій країні Граматиці є місто Морфологія. Там живуть частини мови, кожна - на своїй вулиці. Всі жителі цієї країни діляться на три групи: самостійні, службові, а є ще одна частина мови, яка не належить ні до самостійних, ні до службових. Самостійні частини мови названі так тому, що вони можуть жити самостійно, для розуміння їх значення нам не потрібно їх сполучати з іншими частинами мови.
Роль службових частин мови - служити самостійним, з'ясувати їх значення без самостійних ми не можемо.
Отже, всього в українській мові 10 частин мови, з них самостійих - 6: іменник, прикметник, числівник, займенник, дієслово, прислівник. Кожна з них має якусь професію. Зараз я буду називати професію, а ви вгадуватимете, про яку частину мови йдеться.
Козак-характерник - такий собі чаклун. Що вміє перевтілюватися в різні предмети. Він відповідає на питання хто? що?
Хдожник, який увесь час фантазує, щось малює, розфарбовує. Його ім'я - Прикметник. Він завжди ходить з пезлем і олівцем. Щойно Іменник перетвориться на якийсь предмет - Прикметник його відразу розмалює, вияскравить ознаку. Тоді відразу стає зрозуміло, який чи чий цей предмет.
Учений - любить усе підраховувати, тому і ходить завжди з калькулятором. Інколи ця звичка дратує Прикметника, бо доводиться вислуховувати, скільки паперу, фарб, пензлів та олівців він перепсував або ще гірше, скільки літрів води використав Іменник, щоб позмивати його ляпки. Ім'я цього вченого - Числівник. Він називає число, кількість предметів, порядок їх при лічбі й відповіде на питання скільки? котрий?
Таємний агент 007: ходить у темних окулярах, креслатому капелюсі, з піднятим коміром плаща та ще й затуляється газетою. Він знає все про всіх, але не вважає за потрібне щось пояснювати. Тому й не називає, а тільки вказує на предмет, його ознаку або кількість і відповідає на питання: хто? що? який? чий? скільки? він намагається приховати навіть своє справжнє ім'я - Займенник.
Фокусник - спритний, жвавий, уміє одночасно виконувати безліч дій. Інколи він виається якоюсь фантастичною стоніжкою і сторучкою. Це - Дієслово.
(Діти самі формулюють визначення дієслова як частини мови, називають питання, на які вона віповідає, наводять приклади).
Міліціонер - вельми поважна й відповідальна особа в казковій країні. Він має силу-силенну обов'язків щодо наведення громадського порядку. їх справно виконує Прислівник, який навсібіч так і сипле питаня: як? де? коли? куди? звідки? чому? з якої причини? з якою метою? навіщо? з якого часу? в якій мірі?
Службових частин мови є 3: сполучник, прийменник, частка.
-Як ви думаєте, яку роль виконує сполучник, якщо він має таку назву?
-Наведіть приклади слів, які сполучають у мові слова.
-Яка особливість прийменника, виходячи із його назви?
-Наведіть приклади прийменників.
Частка ж має спільнокореневі слова "частинка", "часточка". Ці слова - частники допомагають нам вносити у мовлення різні відтінки значень. Наприклад, не, ні, ж, же, -ся.
Вигук не належить ні до самостійних частин мови, ні до службових. Він передає наші емоції, вчить бути ввічливим: о, ой, леле, будь ласка, до побачення, доброго дня.


2. Складання схеми "Частини мови".  
3. Робота над правилом (с. 44).
1.    Вправа 80 (колективно).
Списати вправу, визначити, якою частиною мови є кожне слово в реченні (усно).
2.     Пояснювальний диктант.
Співучості джерельної води не може заздрити моя ласкава мова. Патріотизм починається зі ставлення до рідної мови. Українська мова є наймелодійнішою серед слов 'янських мов.
Визначити частини мови, підкреслити головні і другорядні члени речення.
3.     Вправа 81 (усно).
-Що таке морфологія?
-На які групи діляться частини мови?
-Що покладено в основу такого поділу?
-Назвіть самостійні частини мови?
-Назвіть службові частини мови?
Творче завдання за вибором учнів:
а) вивчити вірш Д. Білоуса "Злитки золоті"
...Іменник! Він узяв собі на плечі Велике діло - визначати речі... Ну а візьмемо назву - дієслово, Само підказує, що діє слово! Ще й прикладу на нього неН навів, А вже до півдесятка дієслів! Прикметник дасть іменнику-предмету Якусь його ознаку чи прикмету. Числівник може визначить тобі Число речей, порядок при лічбі. А поспитай звичайного займенника За кого він у мові? За іменника! (Хоч може цей наш скромний посередник Замінювать числівник і прикметник). Прислівник звик, незмінюваний в мові, Ознаки різні виражать при слові. Сполучник каже: скромну роль я маю, але слова я в мові сполучаю. І частка мовить: слово я службове, але людині чесно я служу...
б) накреслити художню схему "Частини мови" у вигляді корабля з вітрилами, дерева з гілками і т. д.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу