Тема : ВИВЧЕННЯ АПОСТРОФА ТА М'ЯКОГО ЗНАКА
Мета : вдосконалювати отримані навички вживання м"якого знака і апострофа; розвивати зв"язне мовлення учнів, здатність логічно мислити, уважність і пам"ять; виховувати почуття любові і пошани до краси рідного слова.
Тип уроку :уроку систематизації та узагальнення знань.
Обладнання : Підручник для 5 класу з української мови, картки-схеми, "чарівні ключі", замок злої чарівниці Помилки-Помилище, платівки, записи на дошці.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ.
ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
Вступне слово вчителя.
Сьогодні, діти, у нас незвичайний урок: ми вирушаємо у цікаву, але досить небезпечну подорож.
Було це багато років тому, минали століття, і люди забули цю історію, а дехто почав вважати її казкою.
Жили собі два брати - м"який знак та апостроф. Жили вони весело, між собою не сварилися. Від звичайних хлопців їх відрізняло те, що без них не обходилась жодна розмова - допомагали людям спілкуватися.
І от сталося лихо. Зла чарівниця Помилка-Помилище вирішила посварити всіх людей, вкрасти у них здібність до взаєморозуміння, а всіх дітей залишити неписьменними. Лише той, хто добре вивчив тему, зможе пройти всі випробування і врятувати братів.
Отже, сховала братів Помилка-Помилище у фортеці Безладдя за семи брамами, за семи ґратами, за семи замками. Шлях до фортеці - далекий, небезпечний та важкий. Перевіримо, чи підготувалися ви? Нумо згадаймо, де можна було зустріти братів.
2. Тренувальні вправи.
а). Кожен учень називає одне правило вживання м"якого знака чи апострофа + приклад.
- Бачу, ви ретельно підготувалися.
А тепер - наступне завдання. На чорній горі стоїть високий замок Безладдя. Ведуть туди круті сходи. Кожен крок по сходах - одне вгадане слово. Той, хто першим виконає завдання, отримає чарівний ключ (на дошці та у зошитах).




н
ч





н
ш




н
ь
ч




с
ь
ч




л
ь
ч








л
ь





Л
ь





л
ь






л
ь






л
ь



2). Чарівний ключ отримує ..........
Ось ми з вами і знаходимося під першою брамою. Браму охороняє сторожа. Що ж,   стукайте у ворота.
Охоронець: Хто це у двері стука, у стіни гупа, у вікна лізе мені спати заважає?
Учень: Дозвольте зайти.
Охоронець: А ключ є?
Учень: Так.
Охоронець:
Тоді проходь.
- Але не була б Помилка-Помилище злою чарівницею, якби не підготувала інші складні завдання.
1. Ось, наприклад, треба зробити переклад слів та записати у три колонки і пояснити правопис: конец, палец, ходят, смеются, отрежь, пять, семья, столовая, казацкий, голубь, степь, дробь. Сусіди обмінюються зошитами і перевіряють один одного. На початку всім надається 12 балів, за кожну помилку знімається один бал. Чарівні ключі отримують ті, хто зберіг всі 12 балів.
Охоронець:
Хто це у двері стука.. .і т.д.
2. Я бачу, ви щось знайшли. Скриньку?
Подивимось, що ще вигадала чарівниця. Читаємо: у ці двері увійде тільки той, хто з поданих слів утворить слова або з м"яким знаком або з апострофом.
Складіть із поданих слів три речення на вибір. Непогано, якщо в одному реченні ви використаєте одразу кілька слів. Слова до вправи:
Харків, бабуся, білий, малий, зелений, хлопець, мавпа, їздити, камінь, імені.
Перші два учні, які виконали завдання, записують на дошці свої речення.
Учитель: Чарівний ключ отримує
Охоронець: Хто це у двері стука,
3. - Що ж, перед вами останні сходи.
1 варіант користується таблицею "Вживання м"якого знака".
2 варіант користується таблицею "Вживання апострофа" Учитель : Чарівні ключики отримуют     ь.
Оцінювання роботи учнів.
1.   Підсумкове слово вчителя.
2.   Шановні п"ятикласники! Я вітаю вас з перемогою! Ви добре вивчили тему. На вас чекає незвичайне, творче домашнє завдання.
3.   Домашнє завдання.

Перед вами картина відомого українського художника Фотія Красницького "Гість із Запоріжжя". Треба написати слова, що позначають якості і предмети, зображені на малюнку, і пишуться або з апострофом, або з м"яким знаком.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу