Завдання вчителя на сучасному етапі розвитку школи полягає у ство ренні умов для реалізації творчого потенціалу кожної дитини. Не є новим у педагогіці положення про суттєвий вплив на результативність навчального процесу характеру взаємовідносин між його учасниками. Процес навчання складається з діяльності вчителя (викладання) і діяльності учня або колективу учнів (учіння) і має двобічний характер, тобто неможливий без їхньої дидактичної єдності.
Вирішення актуальних проблем сьогодення потребує радикальних змін у методиці навчання, що, у свою чергу, неможливе без озброєння школи, вчителів конкретними методиками, технологіями та рекомендаціями для їх упровадження.
Інтерактивність розглядається як безпосередній діалог, який у наші дні набуває особливого значення, пов'язаного з високим рівнем розвитку техніки. Інтерактивне навчання — це навчання, занурене у спілкування. Інтерактивне навчання зберігає кінцеву мету й основний зміст освітнього процесу, проте видозмінює форми з трансляційних (передавальних) на діалогові, тобто засновані на взаєморозумінні й взаємодії.
«Інтерактив» — від англ. іпіег — взаємний та асі — діяти.
Інтерактивне навчання — це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, що має за мету створення комфортних умов навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність та інтелектуальну спроможність.
Інтерактивне навчання сприяє формуванню навичок та вмінь як предметних, так і загальнонавчальних; виробленню життєвих цінностей; створенню атмосфери співробітництва, взаємодії; розвитку комунікативних якостей.  Технологія передбачає   моделювання   життєвих ситуацій,   використання  рольових ігор,  спільне розв'язання проблем групою учнів.  Головна особливість методики інтерактивного навчання полягає в тому, що, процес учіння відбувається у спільній діяльності.
Залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності учнів розрізняють:
1)      Інтерактивні технології кооперативного навчання:
1.      робота в парах,
2.      ротаційні (змінювані) трійки,
3.      два - чотири - всі разом,
4.      карусель,
5.      робота в малих групах,
6.      акваріум.
2)      Технології колективно-групового навчання:
1.    обговорення проблеми в загальному колі,
2.    мікрофон,
3.    незакінчені речення,
4.    мозковий штурм,
5.    навчаючи - учусь,
6.    ажурна пилка,
7.    аналіз ситуації,
8.    вирішення проблем,
9.    дерево рішень.
Застосування інтерактивних методик висуває певні вимоги до структури уроку, яку докладно описала О. І. Пометун у посібнику «Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання» .
1.      Мотивація
Мета цього етапу - сфокусувати увагу учнів на проблемі й викликати інтерес до теми. Прийомами навчання можуть бути питання, цитата, коротка історія, невеличке завдання і т. ін. Займає не більше 5% часу заняття.
2.      Оголошення, представлення теми та очікування результатів
Мета - забезпечити розуміння учнями змісту їхньої діяльності, тобто того, чого вони повинні досягти в результаті уроку і чого від них очікує вчитель. Часом буває доцільно залучити до визначення очікува них результатів усіх учасників заняття (5% часу).
3. Надання необхідної інформації
Мета - дати учням достатньо інформації для того, щоб на її основі виконувати практичні завдання. Це може бути міні-лекція, читання роздаткового матеріалу, виконання домашнього завдання. З метою економії часу можлива інформація в письмовому вигляді для попереднього (домашнього) вивчення. Наприклад, деякі уроки побудовані таким чином, що в книзі учня є інформація, достатня для виконання завдань: з нею ознайомлюються до початку уроку. На самому уроці вчитель може ще раз звернути на неї увагу, особливо на практичні поради, якщо необхідно - прокоментувати терміни або організувати невеличке опитування (10% часу заняття).
4. Інтерактивна вправа - центральна частина заняття
Мета - практичне освоєння матеріалу, досягнення поставлених цілей уроку. Послідовність проведення цього етапу така:
1.    Інструктування - вчитель розповідає учасникам про цілі вправи, про правила, послідовність дій і кількість часу на виконання завдань; запитує, чи все зрозуміло учасникам.
2.    Об'єднання в групи, розподіл ролей.
3.    Виконання завдання, під час якого вчитель виступає як організатор, помічник, намагаючись надати учасникам максимум можливостей для самостійної роботи і навчання один з одним.
4.    Презентація результатів виконання вправи. Інтерактивна частина заняття займає близько 60% його часу.
5. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку
Мета - усвідомлення того, що було зроблено на уроці, чи досягнуто поставлених цілей, як можна застосувати отримане на уроці в майбутньому. Підбиття підсумків бажано проводити у формі питань: що нового дізналися? яких навичок набули? наскільки це може бути кори сно в житті? Крім того, можна задати питання із проведення самого уроку: що було найбільш вдале, що ще сподобалося, що слід змінити в майбутньому. Важливо, щоб самі учні змогли сформулювати відповіді на всі питання. Для опрацювання результатів бажано залишити до 20% часу уроку.
Дотримання цієї структури уроку є обов'язковим, якщо виконання інтерактивної вправи займає більшу частину часу.
При виборі інтерактивної техноло гії мають бути дотримані певні правила організації такого навчання:
                   учасники повинні мати певну психологічну підготовку (самообмеженість, скутість, традицій ність поведінки заважає);
                   до роботи залучаються (тією чи іншою мірою) всі учасники навчального процесу;
                   поділити клас на підгрупи;
                   до заняття треба відповідно приготувати приміщення;
                   заздалегідь   слід   подбати   про необхідні  для  творчої  роботи
матеріали;
                                                                                  налаштовувати учасників на серйозне ставлення до питань процедури та регламенту;
                                                                                  створити атмосферу довіри, природності, невимушеності, легкої і приємної бесіди.   



Ржищівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
імені Героя Радянського Союзу Олега Кошового





Впровадження інтерактивних технологій навчання на уроках української мови та літератури
  

Вчитель Тутук О.В.







2016

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу