Святково прибраний зал. На сцені — портрет
Т.Г.Шевченка, прикрашений вишитими рушниками, зліва — велика ваза з
соняшниками, калиною та колосками. Справа — виставка рідкісних і старовинних
видань творів Т.Г.Шевченка, представлених музеєм ім. Сидорука м.Ржищева.
Посеред сцени — два столи, бажано круглих, за якими
дві команди гравців, що складаються з 5-6 учнів 9-11 класів. На столах — чисті
аркуші паперу та олівці чи ручки.
Вступне слово вчителя. Вже стало доброю
традицією в нашій школі в Шевченківські дні проводити бліц-турнір знавців
життєвого та творчого шляшу Т.Г.Шевченка. І це не випадково. Адже не можна
вважатися грамотною людиною, патріотом рідного краю, не знаючи сторінок
біографії та творів великого Кобзаря.
Сьогодні
ми визначимо, яка із команд краще підготувалася до турніру.
Перший
тур — загальні запитання, присвячені біографії та творчості поета. Члени якої
команди першими підняли руки, та команда і дістає право першої відповіді. Якщо
ж ця відповідь неправильна, то інша команда має право віповідати. За кожну
правильну відповідь — 1 бал.
А
тепер дозвольте представити журі (ведучий вчитель представляє членів журі).
1.
Які
твори і кому присвятив Шевченко на згадку про день викупу з кріпацтва?
2.
Яку
поему Шевченко написав під свіжими враженнями від першої подорожі на Україну?
3.
Що
було справжньою причиною арешту і заслання Шевченка?
2.
Як
назвав Шевченко цикл віршів, написаний під час ув'язнення в казематі Третього
відділу біля Ланцюгового мосту?
3.
Які
визначні художники і письменники брали участь у викупі Шевченка?
4.
В
яку пору року загинула Катерина з однойменної поеми Шевченка і з яких рядків це
видно?
5.
-У яких творах для
зображення кріпосницької дійсності Шевченко використовує форму сну?
1.
У
якій поемі, про яке місто Шевченко говорить:
"Там
ніч, як день. Дивлюся: Палати, палати
Понад
тихою річкою,
А берег ушитий
Увесь
каменем.
Дивлюсь,
мов несамовитий! Як то воно зробилося
З калюжі такої Таке диво...?"
2.
Назвіть
5 відомих пісень на слова Шевченка.
3.
Про який час свого життя згадує Шевченко в цих
рядках і в якому вірші:
"Давно
те діялось.
Ще в школі,
Таки
в учителя-дяка Гарненько вкраду п'ятака - Бо я було трохи не голе, таке убоге
-та й куплю паперу аркуш"?
4.
У якій галузі мистецтва, крім літератури, прославився
Шевченко?
5.
Які повісті Шевченко написав російською
мовою?
6.
Яку книгу для навчання грамоти створив
Шевченко?
7.
Назвіть художні твори, присвячені Шевченку. Хто їх
автор?
Вчитель. Поки журі
підводить підсумки першого туру, у нас - музична пауза. Виконується пісня
"Зоре моя вечірняя" шкільним ансамблем "Зірочка".
Виступ
шкільного ансамблю.
Підведення
пісумків І туру.
Вчитель. В II турі ми
перевіримо, яка з цих двох команд краще знає твори Шевченка. Правила такі ж, як
і впершому турі. З яких творів Шевченка взято ці рядки?
5.
"Я
так її, я так люблю Мою Україну убогу,
Що проклену
святого Бога, За неї душу погублю".
5.
"...Возвеличу
Малих отих рабів німих! Я на сторожі коло їх Поставлю слово".
5. "Ми просто
йшли; у нас нема Зерна неправди за собою".
5.
"А
тюрм! А люду!..Що й лічить! Од молдаванина до фінна
На всіх язиках все
мовчить, Бо благоденствує!"
5.
"Кругом
неправда і неволя, Народ замучений мовчить.
А на апостольськім
престолі Черенець годований сидить."
5.
"За горами гори,
хмарою повиті,
Засіяні горем,
кровію политі."
9."Роботящим
умам,
Роботящим рукам
Перелоги
орать,
Думать,
сіять, не ждать
І
посіяне жать
Роботящим
рукам."
6.
"І
на оновленій землі
Врага
не буде, супостата.
А
буде син, і буде мати,
І будуть люди на землі."
6. "І мене в
сім'ї великій,
В сім'ї вольній, новій,
Не
забудьте пом'янути
Незлим тихим словом".
Вчитель. Зараз у нас -
музично-хореографічна композиція "Тополя". Виконує хореографічний
ансамбль "Дружба".
Виступ хореографічного
ансамблю. Підведення підсумків II туру.
Вчитель. Третій
тур у нас особливий. В цьому році він проводиться вперше. Кожному члену команди
розданий аркуш з кросвордом, присвяченим життю і творчості Шевченка. На його
розгадування вам дається 20 хвилин. По закінченню цього часу кожна команда
подає журі розгаданий кросворд. За кожне розгадане слово - 0,5 бала.
Кросворд "Життя і творчість
Шевченка".
Додаток №1. По горизонталі: 1. Український письменник,
портрет якого намалював Шевченко. 5.Місце перебування поета на засланні.
7.Поема Шевченка. 9.Слово, за допомогою якого Шевченко висміює царицю (поема
"Сон"). 11.Персонаж у повісті "Музикант". 13.Віршовий
розмір
Населений пункт на Чернігівщині, де в 1843 році побував
Шевченко. 18.Вид мистецтва, яким Тарас Григорович захоплювався на засланні.
19.0пера композитора Верді. 21. Ім'я видатного актора, з яким Шевченко був у
дружніх стосунках. 23.Український радянський композитор, автор опери
"Тарас Шевченко". 24.Дерево, оспіване поетом. 25.Вулиця в Києві, де в
1846 році жив Шевченко. 27.Автор картини "Бій під Жовтими Водами".
28.Скульптор, автор пом'ятників Шевченку в Харкові. Києві та Каневі.
По вертикалі: 2.Учитель
Шевченка-художника. З.Малюнок
Тараса
Григоровича. 4.Держава в Південній Америці. 5.Система експлуатації в царській
Росії. 6.Держава в південно-західній частині Європи. 8.Музичний твір для восьми
виконавців. ІО.Річка, яку оспівав у своїх творах Котляревський. 11. Балет
композитора Данькевича на сюжет однойменної поеми Шевченка. 12.Особа, яка
написала художній, музичний, науковий або якийсь інший твір. 14.Гори, де
Шевченко був у складі геологічної експедиції. 15.Поезія Шевченка, з якої взято
ці рядки: "Ви - розбійники неситі, Голодні ворони! По якому правдивому,
Святому закону І землею, всім даною, І сердешним людям Торгуєте?" 16. Композитор, який написав оперу "Катерина". 19.
Свідоме порушення логічного зв'язку у словах: "Од молдаванина до фінна на
всіх язиках все мовчить..." 20.Синонім до слова забавтс#..22.Назва
царського верхнього одягу, який в поезії Шевченка є символом самодержавства.
26. Автор оповідання "Тарасове дитинство".
Виступ
шкільного ансамблю. Пісня "Реве та стогне Дніпр широкий ".
Підведення
підсумків III туру та всього турніру. Нагородження переможців.
Виступ
шкільного ансамблю. Пісня "Заповіт ".
Коментарі
Дописати коментар